Obywatel świata w globalnym świecie

Jesteś tu: » Strona startowa » Szkoła na FALI » Budzimy talenty. Uczymy się od siebie nawzajem » Obywatel świata w globalnym świecie

Obywatel świata w globalnym świecie

Czy wiecie czym jest globalizacja? A co to jest edukacja globalna albo globalna wioska? My - uczniowie klas IV-VI już to wiemy, bo zrealizowaliśmykolejny projekt społeczno-obywatelski "Obywatel świata w globalnym świecie".

Dowiedzieliśmy się, że działania ludzi na świecie mają wpływ na nas, ale nie bez znaczenia dla świata jest to, co my robimy w naszej miejscowowści. I to jest globalizacja! Wiemy, że wiele łączy dzieci i ludzi z różnych krajów świata, a globalizacja niesie wiele korzyści, ale też problemów i zagrożeń. Wiemy o tym, bo wyszukiwaliśmy zjawisk globalizacji w naszym otoczeniu i... SĄ - te pozytywne i negatywne. Globalizacja jest więc i u nas, ma jednak zarówno korzyści, jak i zagrożenia. A my wszyscy jesteśmy obywatelami świata i sporo dla świata możemy zrobić. Wykonaliśmy symbolicznego Obywatela Ś i przygotowaliśmy manifest dla świata, dlatego wiemy co możemy zrobić: 

1. Jesteśmy odpowiedzialni za świat, w którym żyjemy!

2. Chcemy żyć zdrowo i nie niszczyć środowiska!

3. Chcemy, żeby dzieci na całym świecie miały szczęśliwe dzieciństwo – nie były głodne, mogły się uczyć i bawić! Żeby nie musiały niewolniczo pracować!

DLATEGO:

Przeciwstawiamy się rozdawaniu foliowych torebek w sklepie, nosimy na zakupy własną torebkę,

np. płócienną!

Ograniczamy ilość śmieci, segregujemy je!

Kupujemy w lokalnych sklepach, oszczędzamy paliwo i wspieramy swych sąsiadów!

Kupujemy żywność z gospodarstw ekologicznych – chronimy środowisko oraz wspieramy

ekologicznych producentów!

Organizujemy giełdę używanych przedmiotów (zamiast je wyrzucać)!

Wybieramy produkty Sprawiedliwego Handlu – wspieramy ubogich producentów z krajów Trzeciego Świata!

Wychodząc z pomieszczenia i w czasie przerw, wyłączamy światło!

Używamy energooszczędnych żarówek!

Zużyte świetlówki, baterie oddajemy do punktu odbioru odpadów niebezpiecznych!

Oszczędzamy wodę, zakręcamy kran, gotujemy w czajniku tylko tyle wody, ile zamierzamy wykorzystać!

Dokładnie uszczelniamy okna!

Na noc obniżamy temperaturę w pomieszczeniu!

Używamy papieru z makulatury!

Zbieramy papier na makulaturę!

Często korzystamy z tablicy zamiast kopiowania na papierze!

Kopiujemy po obu stronach arkusza!

Wykorzystujemy na notatki zużyte jednostronnie arkusze papieru!

Korzystamy z poczty elektronicznej w celu oszczędności papieru!

Opracowanie: szkolnastrona.pl