Woda - życiodajny skarb

Jesteś tu: » Strona startowa » Projekty edukacyjne » Woda - życiodajny skarb

Woda - życiodajny skarb

W lutym uczniowie klas I-III spotykali się na projekcie edukacyjnym pt. "Woda". Podczas warsztatów poznawali  ten życiodajny skarb.

Etap I
Badaliśmy właściwości wody w różnych jej stanach skupienia. Badaliśmy związek zmian stanu skupienia wody ze zmianami temperatury. Wyjaśnialiśmy rolę pary wodnej w powietrzu. Uczniowie obserwowali wodę podczas wrzenia i jaką temperaturę osiąga a także spadek temperatury wody podczas stygnięcia i tempo spadku temperatury. Uczniowie mieli okazję zmierzyć temperaturę kostek lodu, topniejącego lodu a także zaobserwować co się dzieje z lodem w różnych temperaturach. W ten sposób uczniowie poznali jak odbywa się krążenie wody w przyrodzie.
Następnie w oparciu o zaobserwowane doświadczenia, uczniowie w grupach przeszli do rozwiązywania zadań.
Etap II
Analizowaliśmy pozytywne i negatywne skutki działania wody na człowieka i środowisko naturalne. Uczniowie wykonali w 5 grupach plakaty o tematyce:
- kto i w jaki sposób korzysta z wody?
- do czego służy woda?
- Co by się stało, gdyby wody zabrakło?
- Jakie zagrożenia stwarza woda?
- Kiedy woda sprawia mi radość?
Każda grupa omawiała efekty swojej pracy.

Etap III
Oglądaliśmy prezentację o wodzie i film z serii Była sobie ziemia pt. „ Woda w Indiach”.
Uczniowie „wybrali się” do Indii i dowiedzieli się o trudnym życiu ludzi tam żyjących spowodowanym brakiem urządzeń sanitarnych, jak oczyszczać wodę, która jest bardzo zanieczyszczona i której tam bardzo brakuje.
Na koniec uczniowie w grupach rozwiązali quiz na podstawie prezentacji i filmu.
Etap IV
Na koniec naszych wodnych „podróży” wykonaliśmy piękne akwaria malowane na folii. Powstały piękne krajobrazy głębin morskich. Szybko okazało się, że malowanie na folii wcale do najłatwiejszych zadań nie należy. Nawet tutaj woda potrafi spłatać figla. Farba nie wsiąka jak w kartkę, spływa, trzeba umiejętnie korzystać z wody, należy używać jej w odpowiedniej konsystencji z farbą itp.
Projekt zakończyła prezentacja prac. Gotowe akwaria podświetlone zostały lampką. Efekt był wyjątkowy. W połączeniu z pozyskaną wiedzą stał się kwintesencją przygody z wodą.

Opracowanie: szkolnastrona.pl